Pobaltská dobrodružství 2007

1.den

Odjezd 4.35, holky v pohodě vstaly, Tery dokonce s úsměvem na rtech... První část cesty Polskem v pohodě, pak jsme sice přejeli odbočku na Warszavu, ale zajeli jsme si jen asi 20 km (značení na polských cestách stojí za prd...).

Frýdek – Warszava = 440 km, trochu problém s parkováním, ale nakonec zdarma (So-Ne) přímo u zámku. Pěší procházka centrem (zčásti lehký deštík, zčásti sluníčko). Warszava je jako Bratislava – dědina s malinkým, ale milým historickým jádrem – pár kostelů, zámek, prezidentský palác, pár pěkných náměstíček a toť vše...

Odjezd 12.45, cesta dál na severo východ. Katastrofální provoz, hrozné silnice, stálé opravy asfaltu na dlouhých úsecích, pořád semafory, několik havárek..... Prostě děs... A polští řidiči .... škoda mluvit. Absolutně nikdo nedodržuje předpisy.... Slušnými slovy to nelze popsat...

Ubytování a polopenze = 1000 kč.

Ujeto 765 km.

2.den

Ráno necelých 200 km jízdy, hranice naprosto v pohodě, po cestě 3 hlídky policie, jinak nic. Silnice moc hezké, nové, bez děr, po polském očistci naprostý ráj. Krajina mírně zvlněná, bez vesnic, jen lesy a louky. A čápi. A čápi. A čápi.

První bod naší návštěvy nejen Litvy, ale celého Pobaltí je hrad Trakai.

Trakai – projet vesnicí až na konec, je tam parking pro busy a pak pro osobáky. Vstupné 10 lit (84 kč) Uvnitř výstavy – dýmky, mince, nábytek, porcelán atd. Prošli jsme celý hrad, pak procházka kolem něj. Škoda počasí, byla by hezká projížďka na loďce po jezeře.... :-(

Dalším bodem Litvy bylo hlavní město Vilnius. Problémy s parkováním, objeli jsme celé město, aspoň se nám prospaly holky... :-) Pořád lehký deštík. Poté jsme už v pláštěnkách vyrazili na procházku, hlavní katedrála – ošklivá, příliš moderní. Lanovka na hrad jezdí od archeologického muzea směrem od vody, cena 2 litas, spíše výtah, nahoře věž s maketou původního hradu a velmi pěkný výhled na celé město. Pak opět výtahem dolů, mezi hradem a vrchem tří křížů ke kostelu sv. Anny. Ten je naopak moc hezký. Malý, ale milý. Dále úzkými uličkami centra města – prezidentský palác, univerzita atd. směrem k autu. Autem ještě k budově bývalé KGB.

Pak už na sever ke geografickému centru Evropy. Dobře značené parkoviště, asi 150 m pěšky- hospoda, suvenýry, pěkně upravené.

Dále autem na Jablečný ostrov do kempu. Pořád poprchává... :-( Moňa večer bez sprchy :) :-)

Chatka 19euro, pivo HORN = 5 litas

Ujeto 1.050km – 285 km/den

3.den

Ráno 50 km do národního parku Aukštatija – nejprve dřevěný kostelík Palúše, pak Ignalica – hledání banky – až jsme ji našli, tak jsme zjistili, že uvnitř už jsou všichni plnoletí obyvatelé města... .-(

Výměna peněz. Kurz 8.45 kč = 1 litas Benzín 3.35 = 28.33 kč

Po asfaltce na druhou stranu parku, pak ještě kus po šotolině a procházka k Ledové hoře – pěšky asi 2 km v jednu starnu, celkem pěkné, les, dřevěné schodky a jezera.

Pak zpět autmo do Palúše a po značeném biologickém okruhu. Celkem 4 km, z větší části nezajímavé, jak prales Mionši. Malá část však velmi hezká – rašeliniště s mostky a přechody. Musí se obejít celé jezero. Holky to nakonec zvládly, ale ke konci sotva motaly nožičkami... :-) Značka zelená šikmá čára na bílém poli, asi hodinová procházka.

Poté už k jaderné elektrárně bez infocentra, zato svítilo slunce !!! Ještě nákup vína před hranicí a pak už cesta Lotyšskem do národního parku Gauja. Celníci opět naprosto v pohodě. Ubytování přímo v Siguldě – prezidentské apartmá v kempu u bobové dráhy – pokoj se 4 postelemi, terasa nad řekou.... Úžasné.... Cena 19 litas = 800 kč. Kurz 42.22 = 1 lat Benzín 0.66 = 27.86 kč

Ujeto 1.430 – 380/den

4.den

Hned po snídani k parkovišti u jeskyně „dobrého muže“ - největší a nejvýše položená jeskyně Pobaltí !!! Je 10 m dlouhá, 12 m široká a 18.8 vysoká... Dobrý muž = léčitel, který zde působil. Uvnitř pramen léčivé vody. Od parkingu asi 200 m. Pak nahoru po noha schodech přes dva vrcholky až k lanovce do Krimuldy. Tam zřícenina hradu a léčebna pro děti ve starém zámku. Celkem 1 hod a 10 minut. Lanovka nám ujela před nosem, jezdí 9.10, 10.10 11.10 atd, akorát přes poledne jede dvakrát. Poslední 18.10. Cena 1.5 lat. Já jsem běžel pro auto, holky počkaly na lanovku. Po opětovném shledání v Siguldě prohlídka bobové dráhy – ještě nedávno jediné umělé dráhy v bývalém Sovětském svazu. Vstupné 0.40 lat.

Následuje zámek a hrad Sigulda – parking hned u něj, moc pěkné. Dále autmo k rudému hradu Turaida - dovnitř jsme nešli, holky se potřebují vyspat... Autem do Livente – automobilová ZOO – medvědi, jeleni, srnky atd. Vstup 1 lat. Dále převozem přes Gauju – ručně nás převlekli na druhý břeh za 1.40 latu. 10 km po šotolině (chudák autíčko), dále už asfalt až do města Cesis – nejprve oběd – 8.50 včetně kávy a piva. Následuje procházka po městě, moc hezké !!! Starobylé centrum s hradem, pěší zóny, parky, jezero... Tím jsme ukončili prozatím Lotyšsko a vyrazili směr sever – Estonsko... Hranice opět naprosto ok, Ubytovali jsme se v hlavním středisku zimních sportů v Pobaltí – Otepaa. Našli jsme si krásný kemp za 10 euro / noc pro šechny... Navíc jsme tam byli úplně sami... :-) Holky nasbíraly asi kilo šnečků... Sprcha a spánek.

Ujeto 1750 km – 320/den

5.den

Ráno poprchávalo, tak rychle sbalit stan a odjezd... první prohlídka – univerzitní město Tartu. Moc hezké, milé, klidné, 1/5 obyvatel jsou studenti, parking přímo v centru, pěkné náměstí u radnice a infocentra. Dále do kopce na návrší s dómem (nedostavěným). Moc příjemné (až na dav Čechů v Í-čku...) Internet zdarma.

Dále cesta do divočiny – k Čudskému jezeru, Mustsee – strašná díra světa.... Kousek dále v motorestu oběd – 3 jídla plus kafe za 150 kroon = 300 kč. Další stopka Kuramae – krásný klášter. V pramenu u chrámu se lidi dokonce i koupou... Ale vždy se napřed pokřižují... .-)

projeli jsme městem s cementárkou – Kunda – kousek dále Toolse – odbočka bídná, neznačená, asi 1 km šotolina, pak parking – od něj 300 metrů hrad. Moc zajímavý, na břehu moře, kolem vraky lodí... Vstup 30 kroon, stojí za to. Sice ruiny, ale na pláži...

Dále cesta do národního parku Laahemaa se dvěmi zámky - a Palmse – hezký park, vinný sklep s ochutnávkou, 1 sklenice dokonce zdarma. Jinak 20-35 kroon. Láhev od 80 – ovocná vína – černý rybíz atd... Vstupné 50 kroon.

Nocleh v srdci parku – Vose – 300 kroon (600 kč) za roubený domeček v kempu...

Ujeto 2.080 km 330/den

6.den

Ráno nás probudilo slunce, po snídani cesta po národním parku. Pěkné je Vergi – rstaurace, maják a přístav, Kasmu bída – muzeum námořnictví a 3 hrozné bumpy.... Na třetím prstu poloostrova Vinstra – velký přístav a restaurace, z Loksy po šotolinách cestou necestou na 4 prst – tam vůbec nic... jen výhledy na moře a bludné balvany ve vodě i v lese.

Poté hledání zlomu Glint – mezi Tsintre a Muuks malý parking a chodníček – 100 m schůdky a památník partyzánských obětí... Zlom+výhled na moře... Nic extra. Dále pátrání po Niagaře – nutno sjet 25 km před Tallinem přes pumpu – značeno mizerně... Parking veliký, ale bez toalet (a já je nutně potřeboval... :-) Jagala krásná – voda oranžová – velký obsah železa.

Tallin – parking u nádraží (12 kroon/hodinu) – ideální výchozí bod. Procházka v pořadí dóm – A.Něvský (moc hezký) – parlament – dolů ke hradbám, kostel – informace – hledáme hospodu na oběd – pravý medvědí steak stojí 650 kroon, jinak ceny kolem 200... Takže nakonec jídelnička v obchoďáku za 500 kč pro všechny. Já jsem pokračoval klusem do muzea bankovnictví – super, holky směr auto (končilo nám zaplacené parkovné...) Po cestě ještě radnice, kostel sv.Olafa, první lékárna. Pak jsme si zbytečně zašli až k bráně v opevnění – bylo by lapší se vrátit k radnici...

Obrátili jsme se poprvé na jih – dálnice směr Virtsu – před dojezdem tankování (v nádrži poslední 1.23 litru....) Skvěle načasovaný trajekt v 19.00 – cena 140 kroon – 70 za auto a 35 osoba.Úžina 87 km – plavba ˝ hodiny.

Celkem komplikovaně jsme hledali nocleh (mapy lžou). V efinále v Nasvě – na zahradě rodinného domu za 100 kroon.

Ujeto 2525 km 445/den

7.den

Ráno opět deštík, stan zase mokrý... Ale ještě než jsme posnídali - sluníčko. Nejprve nádherný vodní hrad Kaasemaa - moc hezký. Dále kráter po meteoritu, taky zajímavé místo, Muzeum 25 kroon - bída... Pěšky asi 50 metrů, krátek se dá pohodlně obejít i sejít na dno. Další stopka alej pěti větrných mlýnů, kostel Keidi - velká bída, dále cesta podél pobřeží ostrova - krásná zřícenina pevnosti - Maas - zdarma, hezké, pod střechou. Ještě fotbalové hřiště s dubem uprostřed a znova trajekt na pevninu. Cesta přes Parnu do Lotyšska. Parnu vypadá zajímavě...

V Lotyšsku opět špatná silnice a neukáznění řidiči... Na cestě na Rigu je mnoho možností ke koupání v moři. Riga - parkování celkem v pohodě, u řeky, centrum města poměrně hezké, dóm sv.Petra - výjezd na věž 2 lat - stojí určitě za to. Shora nádherný rozhled, akorát srašně moc lidí... Dům Black head super, vedle muzeum okupace, pak hrad - ten je bídný... Ale jako celek Riga obstála... Po cestě do Litvy ještě zámek Rundane - bylo po zavíračce, ale dá se objet a zezadu přes pole a můstek do parku zdarma. Prošmejdili jsme zahrady s výhledy na zámek, jinak vstup 2 lat, park 0,50 lat. Dotankovali jsme a ubytovali v Litvě hned za čárou za 80 litas (680 kč). Pěkný pokojík s WC, TV a sprchou... Sice budova divná, ale jinak pohoda - věci jsme do auta a z auta stěhovali oknem... .-)

Ujeto 3,030 km 530/den

8.den

Nakoupili jsme po ránu ve vedlejším supermarketu dárky domů (hlavně víno) a fičeli směr Vrch křížů. Odbočka asi 10 km před městem - značená jako Kryžik Kalnas. Byli jsme tam před devátou - bylo to super, protože po deváté tam najelo celé hejno autobusů... Pokračovali jsme po katastrofálně rozkopané dálnici - samé šutry - směr palanga. Před ní cestu lemují živé reklamy na ubytování :-) Palanga - úžasné letovisko, skvěle vybavené. Nejprve Muzeum jantaru - v parku asi 2 km od centra. Vstup 5 lit - prohlídka zhruba 45 minut. Přešli jsme parkem na pláž - krásná písčitá, holky nadšené z vlnek, došli jsme po břehu až k molu v centru. Půjčili jsme si vozítko pro čtyři a dál šlapali (1 hodina = 20 litas). Dojeli jsme až k autu, já pak sám šlapat zpět, celkem makačka a poklusem zpět... :-)

Popojeli jsme do Kleipedy - pozor - dva přístavy na Kurskou kosu - jeden v centru další 3 km jižně... Další velký mezistátní přístav ještě o 5 km jižněji... Trajekt z centra stál 42 litas, vjezd na poloostrov dalších 20, oběd 44 (jídla 15-25). Projeli jsme na konec těsně před ruskou hranicí se odbočuje do města Nida - sjezd 3.odbočkou. Všechny parkingy narvané, parkovné 1hod = 2 litas. Pěší procházka - pod duny 20 minut, pak schody na duny (pro bus minimálně 1,5 hodiny...) Kemp na Kose dost drahý (70 litas - 15+15+20+20) a tak jenom krátká zastávka u Vrchu čarodějnic - Moňa proběhla vyhlídkový okruh s foťákem (1 hodina) - a my s holkama jsme se zatím šli podívat na kolonie kormoránů - 1 km za čarodějnicemi směr Nida. Trajekt zpět zdarma (teda samozřejmě zaplacený cestou tam... :-)

11 km severně od města jsme našli poslední kemp - Ži.... Celkem za 30 litas (5+5+10+10) (255 kč) Utratili jsme všechny drobné, zbylo nám jen na jednu plechovku piva.... Kemp sice mizerný, ale zase levný, lidi příjemní, dokonce kvůli nám přesouvali auta. Moňa šla spát a já dopíjel veškerý zbylý alkohol... .-)

Ujeto 3,400 370/den

9.den

Vyjeli jsme před osmou, cesta směr Kaunas - tentokrát po krásné dálnici... Kaunas - parkování v pohodě - procházka asi na hodinu - hrad, radnice, kostely atd.

V případě busu - centrum, pak asi 3 km procházka pěší zónou ke kostelu sv. Michaela, odtud k Muzeu vojenství a zezadu pak čerti... :-)

My jsme zbytek objeli autmo - Kaunas (hlavně jeho hrad) nás velmi zaujal...

Pak už jen dlouhá zpáteční cesta přes Polsko - i s malým karambolem se sloupem... :-(

Dojeli jsme pozdě večer...

Ujeto

Celkově jsem od Pobaltí zas tak moc nečekal, ale výsledek rozhodně předčil očekávání a velmi se nám dovolená líbila. Každopádně se tam ještě chceme vrátit...