Cykloturistika v Maďarsku 2009

1.den Čtvrtek 30.4. 2009

Vyrazili jsme z Místku po půl třetí, cesta do Oldřichovic katastrofa - strašných aut a zácpa... Tomáše jsme potkali na Shellce v Oldřichovicích a pokusili jsme se objet kolonu po vedlejších cestách. Celkem v pohodě, i když zhruba 1 km jsme jeli po šotolině a kolem posedů... :-) Kolonu jsme ale předjeli a fičeli směr Slovensko. Průjezd bez potíží - směr Žilina, Martin, Kremnica (tam strašně rozmlácená silnice, díra na díře..) Dále Zvolen, Lučenec, Filakovo a do Maďarska. Celou cestu Fukalům vynechávalo auto - navštivte servis... :-) Silnice v Maďarsku podstatně lepší, Bátonyterenye, Nemti, Recsk a Sirok.

Posledních 15 kilometrů jsem si chtěl zkrátit a nejezdit po tmě po velkém městě Egeru. Na mapě slušná cesta, v navigaci slušná cesta, ale v reálu skoro celou dobu šotolina (8 kilometrů) a neskutečné díry... Ale nakonec jsme po 6 hodinách jízdy, 350 km od Frýdku, dorazili do cíle - vesnice Egerszalok. Navigace nás hezky zavedla až před vinný sklep...

Za chvilku přifičel i Isztván a ubytoval nás. Ubytování naprosto pohodové, pro 4 ideální, pro 6 dostatečné. My celkem 4 dospělí a 4 malé děti - úplně stačilo. Snad jen jeden záchod byl chvilkama trochu problém... Prohlédli jsme si ještě sklep, ochutnali a nakoupili na večer nějaké vínko (jednu láhev jsme i dostali). No a pak příjemné posezení nad dobrým místním vínem (nejlepší Chardonnay a Rose, červená trochu slabší, ale pitelná...)

2. den Pátek 1.5. 2009

Po snídani jsme naskákali do aut a vyrazili jsme do 52 kilometrů vzdáleného města Tiszafured. Tam po troše hledání jsme najeli přímo k cyklostezce (po přejetí přehrady a kolejí za supermarketem Lidl první semafory doprava, pak asi 1.5 kilometrů po hlavní až ke kempu a vodě...)

Pak už jen shodit kola a vyrazit na cestu.... Hned na začátku cyklostezky jsou 3 hospůdky, v nich nám holky zakázaly zastavit.... No a pak úžasná asfaltová cyklostezka jako ze skla. Ideální pro děti nebo pro in-liny... Krásná panenská příroda, stromy, louky, voda, kačeny, žáby. A pořád super cyklostezka bez lidí... Maďaři asi vůbec nejezdí na kolech ani na bruslích... Po 25 kilometrech jízdy (19 km bez hospod) jsme dorazili do cílové stanice - Abádszalok. Tam příjemná hospůdka, super veliké palačinky na sladko nebo s masem za velmi přijatelné ceny (asi 800 HUF za kus = 80 korun, jedna palačinka v podstatě stačila pro dva lidi... A pivínko (300 HUF). Nejvíce nás překvapilo, že v plné zahradní restauraci si nikdo (slovy NIKDO) kromě nás nedal pivko.... Divná země... :-)

Po vydatném posílení jsme se rozhodli pro objetí celého jezera. Původní plán byl vrátit se stejnou cestou. Nicméně podle map vypadalo objetí jezera skoro stejně... Tak jsme tedy vyrazili na hráz přehrady na řece Tisze (jediný kopeček na celé cestě...) a po druhém břehu zpět na severovýchod. Největším problémem bylo, že celou cestu sem jsme jeli z kopce a se silným větrem a naše přání k otočení vítr nevyslyšel.... Takže typická holandská etapa - úplná rovina, super cyklostezka a extra silný protivítr.... Dali jsme si po cestě postupně 3 zastávky v hospůdkách, ale i tak jsme toho měli fakt dost.... ve finále jsme rozhodli, že jen já budu pokračovat až k autu a stáhnu jej a zbytek naší skupiny na mě počká v Poroszló... I tak to bylo rovných 60 kilometrů... A já navíc pro auto ještě 12... Shrnutí - obě strany jezera mají naprosto dokonalou cyklostezku, prakticky bez aut (občas tam akorát najíždějí rybáři) Na severní straně je více městeček, takže více občerstvení, jinak jen příroda, čápi, kačky, žáby a rákosí... :-)

V celém Poroszló se ve velkém prodávají kotlíky na vaření - nerezové i měděné - nicméně 90 euro za měděný se mi zdálo moc... Po příjezdu zpět do Egerszaloku jen rychlý nákup vína ve sklepě a vzhůru do bumbání :-)

3.den Sobota 2.5. 2009

Po ránu bylo rozhodnuto nepouštět se do žádných velkých akcí - zadky nás bolely všechny.... :-) Tak jsme se dohodli následovně - dopoledne ochutnávka vín v Egerském "Údolí krásných žen" a odpoledne termály. Nicméně nakonec vše dopadlo úplně jinak... :-)

Z Egerszaloku jsme museli přejet přes poměrně velký kopec - pak zkratkou dle navigace (bez ní bych se tam určitě nepustil...) skrz houští po chodníčku tak pro soby... Ale opravdu to stálo za to - zkratka to byla značná. Takže na kolech slabých 6.5 kilometrů a byli jsme u zdroje.

Szépasszonyvolgy - egerské vinařské údolí je naprosto zdecimované davovou turistikou.. Ve většině sklepů průměrná vína - ne na chuť ale na litry... Právě v jednom takovém jsme naši ochutnávku začali - košt pomalý, slečna neměla moc zájem, vínka nic moc (nejlepší Muškátek). Zato druhý sklep byl vynikající - slečna dokonce mluvila anglicky !!! Super ochotná, rozuměla tomu, povídala, nalívala, prostě tak jak to má vypadat !!! A vínka velmi slušná, nejlepší bylo Cuvée z Tramínu a Muškát. Nakoupili jsme něco i do dvoulitrovek na cestu (cena za 2 litry včetně plastové láhve 770 HUF = 77 korun...... :-) Košt nás vyšel zhruba na stovku pro všechny čtyři dospělé osoby... Děti si celou dobu hrály v parku uprostřed, nebyl problém...

Ještě jsme pokročili do dalšího sklípku, ale tam opět ne moc dobrá vína, ale alespoň dobrý přístup od majitelky... Dali jsme i pár krajíců chleba se sádlem, potančili s dětmi na cimbálovou muziku, stavili se cestou na chodníčkovou pálenku a vydali se opět zkratkou k domovu. Už dávno bylo jasné, že termály zas nestihnem... :-) Po cestě jsem ještě vyštěkal všechny okolní psy (jak říkala Terry "...akorát ten největší pejsek byl tatínkův kamarád..." To jsem ještě netušil, že se ke psům ještě budu muset vrátit... (Ztratil jsem tam totiž hodinky...) Po dojezdu na apartmán jsem začal vařit, nicméně po zjištění ztráty hodinek opět na kolo a znova přes kopec 5,5 kilometrů pro ně... Naštěstí jsem je opravdu našel, i když jsem tomu teda moc nevěřil... Mimochodem - Tomáš přejmenoval údolí - na "Údolí sviní"... :-)

Následoval poslední nocleh.

4.den Neděle 3.5. 2009

Po ránu úklid a balení, pak přijel Isztván - nakoupili jsme víno a zaplatili ubytování - jedna noc za celý domeček pro 4-6 osob stojí 20,000 HUF = necelých 2,000 korun... Za ten komfort - super topení, neustále horká voda, mikrovlnka, kávovar, nádobí atd. naprosto v pohodě... Navíc vinný sklep 10 metrů od domku... :-)

Popojeli jsme jen necelé dva kilometry k termálním lázním Egerszalok - staví se zde luxusní hotel, zatím jen kostra. Ale termály jsou v plném provozu - jsou v podstatě dvoje - jedny malinké (asi 4 bazénky bez plavání a atrakcí, jen na léčení) hned u parkingu (cena 1,000 HUF). No a pak druhé - v areálu hotelu - obrovské, desítky bazénků, plavecký bazén, skluzavky atd. (Cena 2,500 HUF na tři hodiny za dospělého, 1,500 za dítě od 4 let. Nebo pak rodinný lístek 2 dospělí a dítě za 9,000 na celý den.). Nám tři hodiny naprosto stačily, vyhřáli jsme se a děti se vyřádily. Po procedurách ještě krátká procházka k samotnému pramenu - trochu jako miniatura tureckého Pamukkale ... :-)

Následovala dlouhá (ne kilometry, ale časově) cesta domů skoro stejnou cestou (akorát místo přes Kremnici přes B.Bystricu - sice bez díravé silnice, ale zase velké serpentýny a kopce, takže těžko říct, co bylo lepší...). No a před devátou doma jako na koni...

Celkem ujeto 880 kilometrů.